Η ατμοσφαιρική ρύπανση και η ηχορύπανση ταλανίζουν ακόμη τους κατοίκους των πόλεων της ΕΕ

15/01/2025

Η αστική ρύπανση εξακολουθεί να αποτελεί μείζονα περιβαλλοντική απειλή για την υγεία στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), προειδοποιεί το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ) σε έκθεση του. Οι ευρωπαϊκές πόλεις είναι υπερβολικά θορυβώδεις και η ατμοσφαιρική ρύπανση παραμένει στα ύψη, αν και έχουν σημειωθεί βελτιώσεις.

Όπως αναφέρεται στη σχετική έκθεση, τα τρία τέταρτα των πολιτών της ΕΕ ζουν σε αστικές περιοχές και, ως εκ τούτου, είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένοι στην ατμοσφαιρική ρύπανση και την ηχορύπανση. Σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος, η ατμοσφαιρική ρύπανση ευθύνεται για τουλάχιστον 250.000 θανάτους ετησίως στην Ευρώπη. Επιπλέον, η επί μακρόν έκθεση σε υπερβολικά επίπεδα θορύβου μπορεί να έχει δυσμενείς συνέπειες στην υγεία, όπως διαταραχές ύπνου, άγχος, γνωστικές διαταραχές και προβλήματα ψυχικής υγείας. Ο απολογισμός είναι 48.000 νέα περιστατικά καρδιοπάθειας και 12.000 πρόωροι θάνατοι στην Ευρώπη κάθε χρόνο. Η ΕΕ έχει θεσπίσει κανόνες για να προστατεύσει τα 450 εκατομμύρια πολιτών της από την ατμοσφαιρική ρύπανση και την ηχορύπανση. Σύμφωνα, επίσης, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για την επίτευξη των στόχων για καθαρό αέρα έχουν διατεθεί 46,4 δισ. ευρώ για την περίοδο 2014-2020 και 185,5 δισ. ευρώ για την περίοδο 2021-2027.

«Παρά τις θετικές εξελίξεις στον αγώνα κατά της αστικής ρύπανσης, θα ήταν μεγάλο λάθος να επαναπαυτούμε στις δάφνες μας», δήλωσε ο Klaus-Heiner Lehne, Μέλος του ΕΕΣ και αρμόδιος για τον έλεγχο. «Η ΕΕ και τα κράτη μέλη της πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι οφείλουν να εντείνουν τις προσπάθειές τους, αν θέλουν να επιτύχουν τους φιλόδοξους στόχους που έχουν τεθεί», πρόσθεσε.

Το ΕΕΣ αναγνωρίζει ότι, συνολικά, η ποιότητα του αέρα έχει βελτιωθεί στην ΕΕ. Ωστόσο, προειδοποιεί ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση —ιδίως η συγκέντρωση διοξειδίου του αζώτου (NO2) που προκαλείται από αυτοκίνητα και φορτηγά— εξακολουθεί να αποτελεί μείζον πρόβλημα. Το 2022, 10 κράτη μέλη εξακολουθούσαν να υπερβαίνουν το ισχύον όριο της ΕΕ για το διοξείδιο του αζώτου (NO2). Δεδομένου ότι τα πρότυπα της ΕΕ για την ποιότητα του αέρα αυστηροποιούνται σύντομα, οι πόλεις της ΕΕ θα πρέπει να εντείνουν τις προσπάθειές τους για συμμόρφωση με τα νέα πρότυπα της ΕΕ, προκειμένου να ευθυγραμμιστούν περισσότερο με τις συστάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ).

Βέβαια, η αστική ρύπανση έχει και μια άλλη όψη, αυτή της ηχορύπανσης, που συχνά παραβλέπεται. Το ΕΕΣ καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η αξιολόγηση της προόδου όσον αφορά τη μείωση της ρύπανσης αυτού του είδους στην ΕΕ είναι πρακτικά αδύνατη. Τα περισσότερα κράτη μέλη εμφανίζουν κενά και καθυστερήσεις στην παρακολούθηση των επιπέδων θορύβου, και έτσι καθίσταται αδύνατο να αποτυπωθεί η εξέλιξή τους. Τα διαθέσιμα στοιχεία δείχνουν ότι είναι απίθανο να επιτευχθεί η τιμή-στόχος για μείωση κατά 30% του αριθμού των ατόμων που πλήττονται από τον θόρυβο από τις μεταφορές, όπως προβλέπεται στο σχέδιο δράσης για μηδενική ρύπανση έως το 2030. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, στην καλύτερη περίπτωση αναμένεται να μειωθεί κατά 19% ενώ, στη χειρότερη, θα μπορούσε ακόμη και να αυξηθεί κατά 3% έως το 2030.

Πηγή: Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο

https://www.eca.europa.eu/ECAPublications/SR-2025-02/SR-2025-02_EL.pdf

Επιμέλεια: Γιώργος Σακκάς

GR-NON-01441

Επιπλέον σχετικό περιεχόμενο που μπορεί να σας ενδιαφέρει